Narrow your search

Library

UCLL (6)

Arteveldehogeschool (4)

KDG (4)

KU Leuven (3)

AP (2)

DocAtlas (2)

Odisee (2)

VIVES (2)

Hogeschool Gent (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (8)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2023 (1)

2019 (1)

2016 (1)

2011 (1)

2009 (1)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Flexibel werken met gezinnen : methodiek PPG/IAG
Authors: ---
ISBN: 9789088508301 Year: 2019 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit methodiekboek is een steun in de rug bij het werken met gezinnen aan complexe opvoed-/gezinsproblematiek en biedt een rond methodisch kader met verschillende activiteiten die flexibel in te zetten zijn. Aan de hand van een rond model van methodische acties bepaal je als begeleider samen met ouders de volgende stap in het proces. Iedere stap van de methodiek is uitgewerkt in activiteiten die samen met ouders uit te voeren zijn. Het schema van de methodiek is gevisualiseerd en ingevuld met ?doe?? termen die duidelijk zijn voor ouders.Bij de methodische acties kun je kiezen uit een aantal instrumenten om in te zetten in de samenwerking. De instrumenten zijn zo beschreven dat duidelijk is hoe te handelen en wat het belang van de handelwijze is. De instrumenten zijn inzetbaar bij de verschillende methodische acties. Achter de methodische acties en isntrumenten ligt een visie: oudergericht, samenwerkingsgericht, competentiegericht, systeemgericht, vraaggericht, praktisch, methodisch. De instrumenten zijn erop gericht vanuit deze visie doelgericht met ouders samen te werken. Door het hele boek heen is er veel aandacht voor visualiseren om ervoor te zorgen dat je zichtbaar kunt maken en borgen wat je doet/ziet/oogst voor ouders. Bron: https://www.swpbook.com/boeken/48/opvoedingsondersteuning-en-pedagogische-thuishulp/2083/flexibel-werken-met-gezinnen


Book
Oudergericht pedagogisch adviseren (OPAd).
Authors: ---
ISBN: 9789055746026 Year: 2009 Publisher: Baarn Thieme Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks worden hulpverleners benaderd door ouders om advies bij opvoedingsproblemen. De hulpverlener kan dan kiezen voor de rol van deskundige en de ouder een oplossing of een advies voor het probleem aan de hand doen. De hulpverlener kan echter ook besluiten samen met de ouder naar een antwoord op de opvoedingsvraag te zoeken en in dat proces de opvoedingsdeskundigheid en ervaringen van de ouder te betrekken. Voor deze aanpak kiezen de auteurs in dit boek, met hun methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren. Uitgangspunt is dat het pedagogische advies meer over de ouder gaat dan over het kind. De hulpverlener helpt de ouder inzicht te krijgen in de eigen specifieke opvoedingssituatie. Indien nodig komt de hulpverlener met algemene pedagogische deskundigheid waarmee dat inzicht wordt vergroot. Doel is dat de ouder zelf, op basis van eigen ervaringen, met handelingsmogelijkheden komt, die voor zijn/haar situatie geëigend zijn. Het opvoedingsadvies dat uit deze samenwerking tussen hulpverlener en ouder resulteert, sluit - beter dan een algemeen advies - aan bij de specifieke opvoedingsvraag en de handelingsmogelijkheden van de betrokken ouder. In dit boek worden de stappen van de methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren systematisch beschreven; toegelicht met voorbeelden en met bijzondere aandacht voor houdingsaspecten. Dat laatste, gecombineerd met de beschrijving van allerlei nuttige instrumenten, maakt dit boek voor elke hulpverlener in opleiding en praktijk tot een zeer waardevol en bruikbaar naslagwerk (bron: covertekst).


Book
Methodiek oudergericht pedagogisch adviseren
Authors: ---
ISBN: 9789088506970 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks worden hulpverleners benaderd door ouders voor advies bij opvoedingsproblemen. De hulpverlener kan dan kiezen voor de rol van deskundige en de ouder een oplossing of een advies voor het probleem aan de hand doen. De hulpverlener kan echter ook besluiten samen met de ouder naar een antwoord op de opvoedingsvraag te zoeken en in dat proces de opvoedingsdeskundigheid en ervaringen van de ouder te betrekken.Voor deze aanpak kiezen de auteurs in dit boek met hun methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren. Uitgangspunt is dat het pedagogische advies meer over de ouder gaat dan over het kind. De hulpverlener helpt de ouder inzicht te krijgen in de eigen specifieke opvoedingssituatie. Indien nodig komt de hulpverlener met algemene pedagogische deskundigheid waarmee dat inzicht wordt vergroot. Doel is dat de ouder zelf, op basis van eigen ervaringen, met handelingsmogelijkheden komt, die voor zijn/haar situatie geëigend zijn.Het opvoedingsadvies dat uit deze samenwerking tussen hulpverlener en ouder resulteert, sluit – beter dan een algemeen advies – aan bij de specifieke opvoedingsvraag en de handelingsmogelijkheden van de betrokken ouder.In dit boek worden de stappen van de methode Oudergericht Pedagogisch Adviseren systematisch beschreven; toegelicht met voorbeelden met bijzondere aandacht voor houdingsaspecten. Dat laatste, gecombineerd met de beschrijving van allerlei nuttige instrumenten, maakt dit boek voor elke hulpverlener in opleiding en praktijk tot een zeer waardevol en bruikbaar naslagwerk. Niet alleen een praktische aanrader voor hulpverlener bezig met pedagogisch advies, maar ook professionals die in een andere context (school, consultatiebureau, jeugdbescherming) met ouders werken biedt het bruikbare handvatten. (Bron: covertekst)


Book
Gespreksvaardigheden voor de hulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9055743879 Year: 2004 Publisher: Barn HBuitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Visie op het voeren van een gesprek 2. Gespreksmodel in drie fasen 3. Gespreksvoering door middel van het H-model 4. Verhelderen in de praktijk 5. Nuanceren in de praktijk 6. De werkfase in de praktijk 7. Een voorbeeldgesprek


Book
Gespreksvaardigheden voor de hulpverlening
Authors: ---
ISBN: 9789006951226 Year: 2011 Publisher: Amersfoort Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het voeren van een effectief gesprek, gericht op hulpverlening aan cliënten die met vragen en problemen zitten, is een vak apart. Het aanleren en onderhouden van gespreksvaardigheden is voor hulpverleners dan ook een belangrijk punt van professionalisering. Deze praktische uitgave reikt uw studenten de bouwstenen aan om hulpverleningsgesprekken op methodische wijze aan te pakken. Het boek is gebaseerd op drie uitgangspunten: zorg is vraaggericht, de cliënt staat centraal en hij moet zelf zijn hulpvraag formuleren. Vanuit die visie krijgt de student een hanteerbaar gespreksmodel aangereikt, dat inmiddels zijn nut in de praktijk heeft bewezen: het H-model. De besproken technieken stellen (aankomende) hulpverleners in staat om in hun hulpverleningsgesprekken aan te sluiten bij de beleving en de competenties van cliënten. In deze geheel herziene versie zijn de bestaande technieken uitgebreid met technieken uit het oplossingsgerichte werken die binnen het H-model passen. Dit H-model omvat drie fasen: verhelderen nuanceren werken. Aan elke fase zijn steeds twee hoofdstukken gewijd. Het eerste geeft een theoretische uitwerking van de fase binnen het H-model, het tweede maakt een vertaalslag naar de praktijk. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk van de opvoedingsondersteuning krijgt de (aankomend) hulpverlener concrete vaardigheden en technieken aangereikt. Deze helpen hem om tijdens een gesprek in kaart te brengen hoe het met de cliënt gaat, wat de 'huidige situatie' is, wat de 'hoogste uitkomst' van het gesprek is, wat de cliënt nastreeft en welke hindernissen hem hierin belemmeren. Op basis hiervan kan hij de cliënt ondersteunen bij het formuleren van een haalbaar doel dat aansluit bij diens eigen competenties


Book
Gespreksvaardig in social work en ggz: speelvelden voor communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789085602057 908560205X Year: 2023 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor het voeren van gesprekken met cliënten is een goede communicatie van groot belang. Als hulpverlener weet je dat een veilige relatie, gelijkwaardig contact maken vanuit een open belangstellende houding een basisvoorwaarde is. Echter is het ook belangrijk dat het gesprek een structuur heeft, zodat je niet verzandt in het verhaal. Gespreksvaardig in social work en ggz biedt hiervoor een flexibele methode.De methode is het H-model, met vijf speelvelden om samen met je cliënt op onderzoek uit te gaan. De speelvelden zijn geïllustreerd met tekeningen.Hiermee nodigen de auteurs je uit om taal te ondersteunen met beelden. Ieder speelveld biedt een eigen perspectief aan de cliënt om een problematische situatie te verkennen, hulpbronnen te vinden en haalbare stappen te zetten. Verder komen ook de gebruikelijke gespreksvaardigheden aan de orde in dit boek.De methode is bruikbaar voor het brede veld van sociaal werk en voor psychologen, FACT, ggz-agogen, poh-ggz, artsen, leerkrachten, coaches en dergelijke.https://www.swpbook.com/boeken/6/sociaal-werk-maatschappelijk-werk-en-welzijn/2458/gespreksvaardig-in-social-work-en-ggz


Book
Praktisch Pedagogische Gezinsbegeleiding. Methodiek voor opvoedingsondersteuning
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Baarn HB Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De in dit boek gepresenteerde methodiek is voor vele doelgroepen geschikt. De verschillende fasen van het methodiekproces zijn doelgericht, uitgebreid en stapsgewijs beschreven. De auteurs besteden veel aandacht aan de inhoud van het ouderschap en de problemen die daarbij kunnen optreden. In een apart hoofdstuk wordt thuisbegeleiding bij verschillende doelgroepen uitgewerkt, o.a. ouders uit andere culturen.


Book
Praktisch pedagogische gezinsbegeleiding : methodiek voor opvoedingsondersteuning.
Authors: ---
ISBN: 9055744069 Year: 2003 Publisher: Baarn : HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by